בית או מחסן? מוקשים בשעבוד נכס

אישה ירשה דירת גג ענקית, אך כשניסתה לשעבד אותה גילתה שגודל הדירה החוקי הוא 100 מ”ר פחות. תמר אברהם על למה זה קורה וכמה זה נפוץ

אישה יורשת דירת גג בגודל של 167 מ”ר בתל אביב – עד כאן, כולנו היינו שמחים להתחלף איתה. אך למרבה הצער, כשניסתה האישה לשעבד את הנכס, היא גילתה שעל אף שבטאבו רשום שהדירה אכן בת 167 מ”ר, מצב הרישוי של הנכס שונה לחלוטין ועל פי היתר הבנייה שניתן לדירה, גודלה הוא 67 מ”ר בלבד. כלומר – הדירה הוגדלה בצורה לא חוקית, ללא היתרי בנייה.
תמר אברהם מספרת על מקור הבעיה ומסבירה עד כמה המצב נפוץ ומדוע (רמז: אם יש לכם דירת קרקע בבניין ותיק בתל אביב, ייתכן שאתם גרים בחדר אופניים). בנוסף, מסבירה אברהם מהם ההיבטים שחשוב לקחת בחשבון לקראת שעבוד של הנכס. אם חשבתם שמספיק לבדוק את רישום הנכס בטאבו, כדאי מאוד להקשיב לדברים, שכן הבדיקה שהבנק מבצע לפני שעבוד נכס נעשית הן בהיבט הקנייני, של רישום הנכס בטאבו, והן בהיבט דיני תכנון הבנייה.
בשיחה נלמד כיצד ניתן להימנע ממוקשים דומים בשעבוד נכס לפני שהעסקה מתפוצצת, באמצעות הערכה שמאית נכונה, ונבין מדוע ככל שהבניין ותיק יותר – כך גדל הסיכוי למציאת אי התאמה בין רישום הנכס בטאבו לבין היתרי הבנייה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.