תקן 21 – איזון אינטרסים בפרויקטים של פינוי בינוי

המורכבות של פרויקט פינוי בינוי מצריכה איזון אינטרסים בין הרשות המקומית, היזם והדיירים. תמר אברהם, שמאית מקרקעין, מסבירה למה זה הכרחי וכיצד זה נעשה

פרויקטים של פינוי בינוי הם פרויקטים מורכבים ביותר, בהם משתתפים שלושה שחקנים ראשיים – הרשות המקומית, היזם והדיירים. על מנת להבטיח הצלחה של פרויקט פינוי בינוי, נדרש איזון עדין בין האינטרסים של כל אחד מהשחקנים: מצד אחד – הדיירים, אשר מעוניינים במיקסום התמורות המגיעות להם; מצד שני – היזמים, אשר מיקסום הרווח שלהם מהפרויקט הוא גם אינטרס כלכלי אישי וגם אמצעי שמאפשר לפרויקט לצאת לפועל ולהסתיים בהצלחה; ומצד שלישי – הרשות המקומית, שצריכה להצליח לספק תשתיות הולמות ליחידות הדיור החדשות שעתידות להתווסף בפרויקט.
בשיחה עם תמר אברהם, שמאית מקרקעין ומשפטנית, שמענו מהו תקן 21, כיצד הוא מאפשר לאזן בין האינטרסים של שלושת השחקנים בפרויקטים של פינוי בינוי, ומדוע הוא משתנה כל הזמן. הבנו כיצד עלויות הבנייה ושווי הקרקע מכתיבים את הרווח היזמי, ומדוע כל רשות מקומית קובעת מקדם ביטחון משלה לטובת הבטחת ההיתכנות הכלכלית של הפרויקט. בנוסף, שמענו מדוע קביעת המקדם חייבת להיעשות תוך בחינה של כל פרויקט לגופו, ולא בצורה כוללנית, והבנו כיצד הערכה שמאית נכונה יכולה להוביל לאיזון תמורות הוגן בין היזם לדיירים, תוך הבטחת ההיתכנות הכלכלית ושמירה על האינטרסים של הרשות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.